Sposoby rozliczeń za pozycjonowanie – subiektywnie okiem pozycjonera

Zawsze, gdy ma miejsce rozmowa między klientem a pozycjonerem musi zostać poruszona ta jedna kwestia – w jaki sposób będziemy się rozliczać? Do wyboru są 2 skrajne opcje oraz szereg opcji pośrednich. Najczęściej jest tak, że ta opcja, którą wolałby pozycjoner, jest przez klienta uważana za najgorszą i odwrotnie. Chciałbym wykazać, że w rzeczywistości opcja, której chce klient, również jest najgorsza dla niego, a nie rozumie on tego najczęściej dlatego, że nie do końca rozumie pozycjonowanie.

Jak można się rozliczać za pozycjonowanie stron?

Możliwe są 2 skrajne warianty, niekiedy z dodatkowymi modyfikacjami oraz opcje pośrednie. Wariantem, który jest szczególnie lubiany przez klientów, jest rozliczenie za efekt w postaci płatności za konkretne pozycje w top 10 lub coraz częściej top 3. Drugą skrajną możliwością, najlepszą z punktu widzenia pozycjonera jest płatność w postaci stałej miesięcznej opłaty bez względu na efekty, nazwijmy tą opłatę ryczałtem. Najczęstsze modyfikacje tych wariantów to w przypadku rozliczenia za efekt dodatkowy zapis budżetowy mówiący, że miesięczna płatność nie przekroczy określonej kwoty, nawet gdyby ze stawek za pozycje poszczególnych fraz wynikało więcej. Inny popularny wariant to model hybrydowy, gdzie mamy stałą, niską opłatę abonamentową i dodatkowo płatność za efekt. Zatrzymajmy się przy tych tylko możliwościach.

Dlaczego klient chce płatności za efekt a pozycjoner stałej opłaty abonamentowej

Przede wszystkim pozycjonowanie kosztuje. To nie jest tak, jak niekiedy klient uważa, że pozycjonowanie nic pozycjonera nie kosztuje, poza czasem spędzonym nad serwisem klienta. Przede wszystkim pozycjonowanie wymaga realnych kwot przeznaczonych na copywriting i linki, np. utrzymanie stron zapleczowych. Dlatego pozycjoner nie lubi płatności wyłącznie za efekt, ponieważ istnieje zawsze ryzyko, że nie tylko nic nie zarobi, ale jeszcze straci. Tak jednak może myśleć tylko kiepski pozycjoner, który z góry zakłada brak efektów. Jednak nawet najlepszy pozycjoner przez pierwsze ok 2 – 3 miesiące traci na płatności za efekt, ponieważ pozycjonowanie wymaga czasu, jeżeli chcemy pozycjonować metodami bezpiecznymi, nie grożącymi szybkim nałożeniem filtra na stronę. Klient natomiast woli płatność za efekt, bo wtedy nie ryzykuje, że zapłaci za nic, jeżeli pozycjonowanie nie będzie udane i serwis nie zdobędzie zamierzonych pozycji.

Dlaczego płatność za efekt jest zła dla klienta?

Z prostego powodu. Jeżeli klient trafi na pozycjonera nieuczciwego lub znajdującego się w dołku finansowym i chcącego jak najszybciej zacząć zarabiać, zamiast dokładać do interesu, może szybko odczuć negatywne efekty wyboru płatności za efekt. Pozycjoner, chcąc jak najszybciej zacząć zarabiać, może zacząć stosować agresywne metody, które szybko przyniosą efekt, ale równie szybko spowodują nałożenie na serwis kary. Pomyśli jednak, że co zarobi do tego czasu to jego, może chociaż zwróci mu się to, co zainwestował. Klient nigdy nie wie, na jakiego pozycjonera tak naprawdę trafił, dlatego bezpieczniej jest dla niego rozliczać się w formie stałej opłaty, dzięki której pozycjoner może śmiało pozycjonować metodami bezpiecznymi, które wymagają dłuższego czasu ale przynoszą bardziej trwałe efekty. W dłuższej perspektywie czasu to procentuje, także dlatego, że najczęściej przy takiej stałej miesięcznej opłacie ceny są niższe niż przy płatności za efekt. Jeżeli natomiast bardzo komuś zależy na płatności za efekt, znacznie bezpieczniej jest wybrać model hybrydowy z niskim, stałym abonamentem zapewniającym pozycjonerowi pokrycie części kosztów pozycjonowania, oraz z dodatkową płatnością za efekt.

Kilka słów o pozycjonowaniu stron internetowych, czyli co musi wiedzieć klient zdaniem pozycjonera

 

Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie informacji na temat pozycjonowania, których, z punktu widzenia pozycjonera, klient powinien być świadomy. Niestety nie zawsze ma to miejsce, co niekiedy utrudnia współpracę obu stronom, a bez współpracy na naprawdę skuteczne pozycjonowanie nie ma szans.

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych to działania, w wyniku których strona internetowa zajmuje wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania konkretnego wyrażenia, w wyszukiwarce internetowej. Odpowiednio realizowane pozycjonowanie jest także najlepszą reklamą strony internetowej. Ludzie intuicyjnie zakładają, że to, co Google oferuje im na pierwszych pozycjach, jest najlepszą odpowiedzią na to, czego szukają, inaczej mówiąc: jeżeli jesteś na pierwszym miejscu w Google, musisz rzeczywiście być najlepszy. Czy tak jest w rzeczywistości? Nie koniecznie, ale tego chciałby klient i z tego powodu tego również chce Google. Tutaj dochodzimy do sedna sprawy i odpowiedzi na to, czym w rzeczywistości jest pozycjonowanie, ale o tym dalej.

Czego chce Google?

Zanim jednak odpowiemy sobie na pytanie czym tak naprawdę jest pozycjonowanie, musimy uświadomić sobie jedno: Google nie jest instytucją charytatywną! To prężnie działająca firma, która, jak każda inna, ma przede wszystkim jeden cel – zarobić jak najwięcej pieniędzy. Głównym, podstawowym źródłem dochodów Google jest dochód z reklam wyświetlanych w wyszukiwarce. Dlatego Google nie chce pozycjonowania, jest im to nie na rękę. Idealną sytuacją dla Google jest taka, w której nie ma absolutnie żadnej możliwości manipulowania pozycjami stron w wynikach wyszukiwania. Wówczas, jeżeli ktoś chciałby jakoś dotrzeć do użytkowników wyszukujących czegoś w Google, musiał by wykupić od Google reklamę AdWords.

Dlaczego w takim razie Google nie uniemożliwi pozycjonowania stron? Przecież wyszukiwarka to ich produkt, nad którym mają pełną kontrolę i mogą zrobić z nim to, co chcą. W takim razie skoro pozycjonowanie jest dla Google niewygodne, ponieważ odbiera klientów reklamom AdWords, dlaczego w ogóle jest możliwe? Pojawia się tu druga kwestia. Aby Google mogło na AdWordsach zarobić jak najwięcej, jak najwięcej ludzi musi korzystać z wyszukiwarki Google. Im więcej ludzi będzie z Google korzystało, tym do większej grupy użytkowników dotrze reklama AdWords i tym więcej pieniędzy można za nią żądać od klienta. Co zatem zrobić aby jak najwięcej użytkowników korzystało z wyszukiwarki? Trzeba im prezentować jak najlepsze wyniki wyszukiwania! Użytkownicy muszą od razu znaleźć dokładnie to, czego szukają, wynik musi być jak najlepszy i jak najbardziej użyteczny tak, aby zawsze ochoczo korzystali z Google, gdy tylko będą potrzebowali jakiejkolwiek informacji na dowolny temat. I to jest przyczyna tego, że pozycjonowanie w ogóle jest możliwe.

Czym więc naprawdę jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie jest to sprawianie, aby Google uważało właśnie tą pozycjonowaną stronę za tą, która najbardziej odpowiada temu, czego szuka użytkownik. Jest to modyfikowanie stron tak, aby były jak najlepsze w ocenie algorytmu Google. O tym jak to zrobić napiszę w innym miejscu, tu natomiast chciałbym zwrócić uwagę na jedną rzecz, o której wspominałem już na wstępie. Aby możliwe było skuteczne pozycjonowanie serwisu, konieczna jest współpraca pomiędzy pozycjonerem a klientem. Pozycjoner może się starać najlepiej jak potrafi, ale jeżeli klient nie będzie z nim współpracował, nie zaakceptuje niezbędnych zmian, będzie traktował pozycjonera jak wroga, który chce zburzyć jego wizję strony, a nie jak partnera, z którym gra do jednej bramki, wówczas skuteczne pozycjonowanie będzie bardzo utrudnione. Dlatego właśnie uważam, że klient musi mieć świadomość tego, czym tak naprawdę jest pozycjonowanie.

Pozycjonowanie stron się zmienia

Klient musi także mieć świadomość tego, że pozycjonowanie stron ciągle się zmienia. Algorytm Google oceniający strony nie jest ciągle taki sam, ale ulega ewolucji. Google oficjalnie informuje, że wprowadza ponad 500 zmian algorytmu rocznie, natomiast testuje dwukrotnie więcej. Oczywiście większość z nich to zmiany bardzo nieznaczne, ale zdarzają się też takie, które wprowadzają prawdziwą rewolucję. W wyniku ciągłych zmian algorytmu Google, również pozycjonowanie musi ciągle ewoluować i metody, jakimi się posługuje muszą się zmieniać, aby były skuteczne. Można powiedzieć, że to ciągły wyścig zbrojeń pomiędzy pozycjonerami a Google. Trend, w jakim te zmiany podążają jest jednak jasny i wyraźny – dążą do tego, aby coraz bardziej wpływ na ocenę strony miało to, co na niej się znajduje, a nie czynniki zewnętrzne. Oznacza to, że wygrają Ci, którzy bardziej skupiają się na jak najlepszym dostosowaniu strony do wymagań Google i będą oferowali użytkownikowi jak najbardziej użyteczne i wartościowe informacje, a mniej będą skupiali się na czynnikach zewnętrznych, jak na przykład linki. Nie oznacza to jednak, że czynniki zewnętrzne można całkowicie pominąć, ponieważ ciągle są one bardzo ważne. Należy jednak skupić się w szczególności na modyfikacji samej strony, a w tym celu konieczna jest współpraca pomiędzy pozycjonerem a klientem.