Nowe funkcjonalności w Google Analytics – Eksplorator Użytkownika

Najpopularniejsze narzędzie do analizy ruchu w serwisach internetowych Google Analytics sypie ostatnio, jak z rękawa, nowymi funkcjonalnościami. Co prawda są one wszystkie jeszcze w wersji beta ale pomimo tego i tak przynoszą, niekiedy naprawdę rewolucyjne, zmiany.

Jedną z tych funkcjonalności jest wspomniany w tytule Eksplorator Użytkownika. Jak nazwa wskazuje pozwala on śledzić zachowania konkretnego użytkownika, czyli de facto, robić to, co dotychczas w Google Analytics było niemal niemożliwe. Dzięki temu narzędziu zobaczymy dokładnie co robił dany użytkownik, o której dokładnie godzinie wyświetlił jaką stronę, czy wykonał jakie zdarzenie. Zobaczymy także zakupione przez niego produkty, czy inne zrealizowane cele. Najważniejsze jednak jest to, że nie ogranicza się to do jednej sesji! Eksplorator użytkownika pozwala nam śledzić to co robi dany użytkownik w serwisie przez cały czas, od początku kiedy pierwszy raz trafił do naszego serwisu. Od razu dostajemy także informację na temat tego ile sesji użytkownik odbył, jakie przychody wygenerował, ile zawarł transakcji, jaki jest łączny czas jego obecności w serwisie oraz jaką drogą został pozyskany. Daje to naprawdę przeogromne możliwości śledzenia zachowań konkretnych, pojedynczych użytkowników naszego serwisu. Aby zobrazować to, o czym mówię, poniżej przedstawiam kilka zrzutów z ekranu:

screenshot-analytics google com 2016-04-10 13-39-38 screenshot-analytics google com 2016-04-10 13-49-41 screenshot-analytics google com 2016-04-10 13-53-59

Nowa funkcjonalność z pewnością pomoże właścicielom sklepów w lepszej ich optymalizacji pod kątem maksymalizacji przychodów z każdego użytkownika. Gdy wiemy co dokładnie i kiedy dany użytkownik robił, możemy łatwiej odnaleźć te czynniki które pozwalają użytkowników zatrzymać i te, które ich od naszego serwisu odstraszają. Łatwiej dowiemy się także co w naszym serwisie skłoniło ich do dokonania zakupów.

Dlaczego Google zdecydowało się na udostępnienie nam takich danych? W mojej opinii powód jest ten sam co zwykle – dążenie do tego, aby serwisy były wyższej jakości i aby rynek e-commerce się szybciej i efektywniej rozwijał. Powód takich działań jest banalny, zgodny ze starym powiedzeniem: „jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze.” W dużym uproszczeniu – więcej pieniędzy zostawianych przez użytkowników w internecie, to także większe dochody Google.

10 komentarzy do Nowe funkcjonalności w Google Analytics – Eksplorator Użytkownika

  1. To i tak nadal nic w porównaniu z WebVisor w Yandex.Metrica. Tam to dopiero są możliwości śledzenia sesji użytkownika.

    • Nie, to jest funkcja beta i nie wszędzie pojawia się od razu. Sam widziałem jak w jednych widokach danych już była, a w innych pojawiła się np. kilka godzin albo dni później.

  2. Interesująca rzecz, i fajnie, że o tym napisałeś. Niestety nie widzę tej opcji u siebie w panelu GA, Czy trzeba w jakiś sposób włączyć eksperymentalną funkcjonalność lub coś zrobić, aby Eksplorator Użytkownika mi się pojawił? Dodam że Analiza Kohortowa widnieje u mnie na wszystkich kontach, a też jest oznaczona symbolem BETA.

    • Trzeba poczekać. Tak jak pisałem na różnych kontach, Google włącza to w różnym czasie. Na jednym koncie widziałem jeszcze jedną całkiem nową funkcjonalność ale na razie tylko tam i z powodu braku danych trudno o niej coś więcej napisać.

  3. Pingback Przygotowania Google do Mobilegeddonu - Być w Google
  4. Z jednej strony jest to jakaś tam rewolucja (o ile nie wersja beta będzie rozwijana). Z drugiej strony tego typu dane powinny być podstawą do mierzenia. Dziwić może że takie funkcjonalności pojawiają się tak późno 🙂

    A co do powyższych wypowiedzi – nie jest czasem tak, ze nowe funkcjonalności dotyczą kont ze skonfigurowaną opcją e-commerce?

    • Nie, tak na pewno nie jest. Widziałem tę funkcjonalność na wielu kontach bez e-commerce. Sam zastanawiałem się czy nie jest to zależne od tego, czy mamy poustawiane jakieś zdarzenia… i okazało się, że też nie. Być może znaczenie ma to czy mamy ustawione w Analyticsie jakieś cele, nie sprawdzałem czy pojawia się to na kontach bez ustawionych celów. Ale być może po prostu Google uruchamia to stopniowo na różnych kontach i z czasem pojawi się też na innych. Sam widziałem jak na jednych kontach już był eksplorator użytkownika, a na innych pojawił się dopiero kilka dni później.

  5. Pingback Do czego może służyć Eksplorator Użytkownika w Google Analytics? - Być w Google

Leave a Reply